Pet godina kratkih izleta – fragmenti nastanka filma Kratki izlet

Hrvatski filmski
ljetopis 93-94

/ 2018

Autor
Igor Bezinović

Pet godina kratkih izleta – fragmenti nastanka filma Kratki izlet

Zagreb, 21. lipnja 2013.

Saznajem da mi je na HAVC-ovu natječaju dodijeljeno 35 000 kuna za razvoj scenarija dugometražnog igranoga filma Kratki izlet, tj. za filmsku adaptaciju istoimenoga romana Antuna Šoljana.

Kupujem jednu ružnu malu bilježnicu s tvrdim koricama.

U nju neplanski i nesustavno zapisujem ideje vezane uz rad na filmu. Sadržaj te bilježnice je velikim dijelom “scenarij” Kratkog izleta.

Prva natuknica u bilježnici glasi:

Nakon cjelonoćnog pijanstva, oko podneva sjedamo u kafić na Susku. Leni se umiva pivom. Bruno mu kaže: Nemoj Leni, ovdje su korektni prema nama.

Druga natuknica glasi:

– Koja dobra supa, šteta što nemam mamurluk.

Treća natuknica glasi:

– Trideset godina – lica oronula od alkohola.

Rijeka, 17.–22. srpnja 2013.

Na prvih nekoliko stranica bilježnice zapisujem neka pitanja koja su mi na filmskoj radionici Refineri postavljali razni mentori (redatelji/ce, producenti/ce, umjetnici/ce):

– Zašto želiš snimiti hibridni, a ne klasični igrani film?

– Za koga je to film?

– Zašto bi adaptacija romana iz šezdesetih bila bitna mladim ljudima danas? – Kako ćeš odabrati glumce?

– Hoće li Naratora glumiti glumac ili naturščik?

– Kako ćeš režirati naturščike?

– Što novo film može donijeti u odnosu na roman?

– Jesi li ti lik u filmu?

– Hoće li film sadržavati scene making of-a, tj. metafilmske dijelove?

– Hoće li film biti sniman putem objektivnih ili subjektivnih kadrova?

– Trebaju li glumci pročitati roman ranije?

Draškovićeva ulica, Zagreb, 21. travnja 2014.

Posjećujem Nadu Šoljan kako bih od nje dobio i pisano dopuštenje da adaptiram roman njezina preminulog supruga Antuna Šoljana. Nakon sastanka u bilježnicu zapisujem nekoliko njezinih misli i pitanja, po sjećanju:

– Inspiracija za lik Roka bio je Nikša Kalačić, rovinjski nastavnik gimnastike. – Hoće li se iz filma vidjeti da se radi o adaptaciji romana Kratki izlet?

– Valjda će vam dat novaca, to su sitne pare.

– Znači, sve ove naše poznate glumce mrzite pa njih ne želite angažirati?

– Napravite nešto lijepo, pa da budemo ponosni.

Casalborgone, Italija, 22.–30. kolovoza 2014.

Snimamo kratki film Vrlo kratki izlet u sklopu festivala MonFilmFest.

Iskustvo rada na Vrlo kratkom izletu je mojim glavnim suradnicima (Ante Zlatko Stolica, Mladen Vujčić, Hrvoslava Brkušić, Danko Vučinović) i meni presudan motivacijski korak za nastavak rada na dugometražnome filmu. Misli o radu na tom filmu iz nekog razloga ne zapisujem u bilježnicu.

(Redateljska metoda i stil korišteni u tom kratkom filmu uvelike se odnose i na dugometražni Kratki izlet. Potkraj 2014. za 78. broj Zapisa – biltena Hrvatskog filmskog saveza, na prijedlog urednika Janka Heidla, pišem tekst “God help you if you use voice-over in your work! – kako je nastao Vrlo kratki izlet (i neki drugi kratki filmovi)”, u kojem detaljno fotografijama i tekstom opisujem kronologiju rada na Vrlo kratkom izletu.)

Zagreb, svibanj 2015.

Dva mjeseca prije početka snimanja zapisujem ideje za koje se danas čudim što su mi se tada činile zanimljivima:

– Scena u kojoj svi likovi namjerno ostave mobitele na jednom mjestu (npr. u jednu kantu) i onda se stvarno izgube, kao u reality showu.

– Glavni lik filma bi mogao biti redatelj i scenarist koji radi filmsku adaptaciju.

– Scena s Nadom Šoljan koja bi komentirala Naratorov izgled i glas.

– Koristiti zvuk radio drame Kratki izlet i zvuk romana pročitanog za potrebe Knjižnice za

slijepe – te scene namjerno trebaju izgledati neuvjerljivo.

Zapisujem redateljske i scenarističke smjernice:

– Treba u glavi vidjeti sve kadrove unaprijed.

– Treba unaprijed naći režijska rješenja za svaku scenu. – Likovi trebaju biti plošni, a radnja jednostavna.

– Kako bih režirao taj film da roman ne postoji?

Za otvaranje filma u Motovunu pišem zasebne ideje:

– Kako bih režirao film o festivalu u Motovunu? – uvodne scene trebam režirati kao da radim dvadesetminutni namjenski film o festivalu.

– Mladi, šatori, noć, zidići, alkohol, gledanje žena, poznanici, dupe, sise, tuširanje, poziranje, zora, jedenje jogurta, čitanje podataka s etikete jogurta, ljeto, vruće, nada, seks, budućnost, poljupci, smisao, užitak, prolaznost, ljepota.

– Jedan dan odu na more – Mladen zove Stolu na plažu.

– Najaviti glumcima da uvijek mogu biti snimljeni – svi stalno trebaju imati na sebi bubice.

Zagreb i Istra, lipanj 2015.

Film krećemo snimati idućega mjeseca, na Motovun Film Festivalu.

Ideje u bilježnici više nisu toliko u vezi s redateljskim stilom koliko sa scenarijem i produkcijom:

– Srediti dozvole za vožnju auta po Parenzani na relaciji Grožnjan–Buje.

– Razgovor s vozačem – on im daje upute do sela, a kada dođu u selo – napiju se. – U kojem dijelu filma se treba desiti scena kupanja?

– Glumci – tko glumi koga?

– Pronaći crno-bijele fotografije fojbi iz 2. svjetskog rata.

– Na kraju filma se Stola vraća na after party u Motovun.

– Mladen nas doista vodi prva tri dana, a mi se gubimo po šumama.

– Nabrajanje imena mjesta kroz koja bus prolazi, nabrajanje vrsti biljaka u šumi. – Na kraju filma dođu do kapelice iznad Istarskih Toplica.

– Ovaj film ne može imati formu koja je jednako jaka kao forma Verude.

– Voice-over ne smije dominirati kao u Vrlo kratkom izletu.

– Kad kreću do busa, Mladen budi ekipu, a Hitil je već budan.

– Ekipa filma u jednoj sceni posjećuje Šoljanovu spomen-ploču u Rovinju.

Istra, 24. lipnja 2015.

– Je li ovo još jedan u nizu ambijentalno-atmosferskih filmova o mladima u šumi? – da to ne bi bio, on mora sadržavati niz autentičnih momenata, autorskih odluka i lokalnih istarskih specifičnosti.

– Grdoselska šuma – izvor Malenica

– Grdoselski potok – Butoniga – prema velikom slapu – Svetog Šimuna staza – Gračišće

– Livaki – preko Brajkovići

– Brčine (Sergio), Jakovčići (Ivana), Mesarići (Mario) – Kropinjak, Črnehi

– gradovi – Završje, Plomin, Draguć

– sela – Benčići, Vrnjak, Jakolići

– šuma – Triban, Butoniga, Sopot

– kapelica – Kloštar

– konoba – ?

– Ina odtrči naprijed – tako se rastanu.

– Stado ovaca – netko se ostane brinuti o stadu. – Mladen povrati kad izađu iz konobe.

– Nose vino u kuleru, pa ga popiju.

– Spojiti u jednu scenu freske i tunel.

– Viskiju Mario tanka vino direktno u usta.

Istra, 25. srpnja do 16. kolovoza 2015.

Snimanje. Prvih pet dana snimamo u Motovunu, idućih 16 dana smješteni smo u zgradi Akademije dramske umjetnosti u Grožnjanu. Najjužnija točka na kojoj snimamo je Rovinj, najistočnija je okolica Buja, najsjevernija Vrnjak, a najistočnija Platak.

U bilježnicu umećem dodatna dva papira, za inspiraciju u eventualnim trenucima krize.

Prvi papir je karta Istre.

Na drugom je papiru kolaž na kojem se nalaze fotografije benda Mano Negra, Agnès Varde, Franca Battiata, Želimira Žilnika, Nannija Morettija i Branka Fučića.

Zagreb, 30. listopada 2015.

Saznajemo da nam je na HAVC-ovu natječaju dodijeljeno 225 000 kn za produkciju doku- mentarnoga filma Kratki izlet.

Zagreb, 14. ožujka 2016.

U prvome dijelu godine s Mirom Manojlovićem u montaži pregledavam materijal i montiramo dugu verziju filma. S Hrvoslavom nastavljam raditi u drugome dijelu godine.

– DA – duhovito, autentično, svakodnevno, atmosferično, alegorično

– NE – pretenciozno, dosadno, očekivano, psihološki

Paralelno sa Stolom radim na voice-overu filma:

– Opis profila ljudi: arheolozi, kunsthistoričari, fotografi, slikari… – Pisanje dizertacije – nečiji motiv da krene na put.

– Opisati profil ljudi koji inače ide na Motovun.

– Naratoru se čini da Roko svih zna i svi znaju njega.

– Pijane diskusije: o ženama, o hrvatsko-talijanskim odnosima u Istri, o moralnim kvalitetama profesora, neke danas aktualne političke teme…

– Grupa je statična, a Roko je motor.

– On o svemu priča kao da to sanja – svi elementi filma kao da su mu se javili u snu

– Stolina sjećanja su povremeno drugačija od onog što vidimo – kao Perica kod Golika –

krivo se sjeća.

– Ponavljanje fore – dobro (podsjećanje, humor) ili loše (višak). – Što ako Stola skroz obrnuto interpretira uvriježene simbole?

Zagreb, 12. lipnja 2016.

James Hall: Rječnik tema i simbola u umjetnosti

– Ars moriendi, Ars simia naturae, Bačva, Bakho, Trijumf Bakhov i Arijadnin, Silen, Bik, Cvijeće, Dojke, Golotinja, Tri gracije, Hodočasnik, Izdaja – Juda, Tezej, Kola, Kostur, Kušnja u pustinji, Iskušenje Sv. Antuna, Lijenost – vol, Ljubav prema bližnjemu, Noć, Pas, Pastir, Pejzaž, Pet osjetila, Pisac, Propovjednik, Prilika – Kairos – Fortuna, Ptica, Put na Kalvariju, Jezerce, Narcis, Roko, Ruševine, Salvator mundi, San, Satiri, Silazak u Limb, Slijepac slijepca vodi, Smrt – Danse macabre, Sotona, Stijena, Stopalo, Strpljivost, Sunce, Štap, Vino, Vjera, Vjernost, Vjetrovi, Vol, Vrč, Zmija

Didier Colin: Rječnik simbola, mitova i legendi

– Bačva, Boca, Brada, Sedam, Cipela, Cvijet, Dan, Golotinja, Jezero, Kiša, Knjiga, Kupanje, Luda, Majka, Mladost, Opatija, Pas, Pastir, Ples, Poljubac, Putovanje, Raskrižje, Bik, Kuća, Mrav, Nebo, Oblak, Rogovi, Sirena, Stol, Stopala, Štap, Tunel, Vino, Zvono, Vjetar, Voda, Vrata, Zora, Šuma

Jean Chevalier i Alain Gheerbrant: Rječnik simbola

– Arkada, Bačva, Biljka, Boca, Cipela, Cvijet, Čaša, Dijete, Dioniz, Igra, Jezero, Jutro, Majka,

Dan, Opijanje, Pastirica, Pjevanje, Poljubac, Skakavac, Stablo, Šator, Štap, Vino, Vol, Zmija

Motovun, 30. srpnja 2016.

– Jaka nostalgija.

– Mojih prijatelja ove godine u Motovunu nema – tu je hrpa studenata s Akademije.

– Nikada više nećemo masovno ići u Motovun – zašto mi je tada bilo toliko lijepo?

– Epilog filma treba biti nedoslovan, a empatičan – Stola hoda s leđa – opet će nam biti

predivno, lutat ćemo, pit ćemo vino, bit će kao nekada, kao tog divnog ljeta, svi ćemo biti mladi, pijani i sretni, opet ćemo biti sigurni da ćemo naći freske, vjerovat ćemo Roku, prepustit ćemo mu se.

Zagreb, rujan, 2016.

– Je li Stola aktivan lik? – Je li nešto naučio, doživio?

– Trebamo li znati zašto su Stoli freske bitne? – možda da nekad iskoristimo izraz “jebene freske” – npr. u kadru žutog polja.

– Stolina promjena – na kraju je on aktivan i odlučno traga za freskama, on će organizirati ekspediciju, ne treba mu Roko.

Jurišićeva ulica, Zagreb, 12. listopada 2016.

Gledanje šnita filma u trajanju 93 minute.

– Dodati rečenicu “Krenuli smo” u kadru u kojem predstavljamo sedam glavnih likova.

– Napisati voice-over za scenu nakon što Viski pita žene za vodu.

– Dodati nešto u ovom stilu: “Žac i Roko ćelave, a mi ćemo svi umrijeti. Ivi neće pomoći to

što se bavi sportom – i ona će umrijeti. Svi ćemo biti mrtvi.”

Stola i ja finaliziramo voice-over i Hrvoslava uskoro s lakoćom skraćuje film na 75 minuta. Slijede tri mjeseca Martinova oblikovanja zvuka i Nikšina skladanja i snimanja glazbe.

Kino Pathe, Rotterdam, Nizozemska, 29. siječnja 2017.

Svjetska premijera filma.

Pulska Arena, 18. srpnja 2017.

Hrvatska premijera filma.